اموزش پایه تهویه

معرفی قطعات برد کولر گازی

 

معرفی قطعات برد کولر گازی و انواع آن

برد کولر گازی اصلی ترین قطعه آن و در واقع مغز دستگاه می باشد. برد از قطعات مختلفی تشکیل شده است و فرمان های لازم را به این قطعات منتقل می کند. خرابی برد کولر گازی مشکل جدی است و باعث می شود کولر گازی روشن نشود. در این محتوا، قصد داریم انواع برد کولر گازی و اجزاء تشکیل دهنده برد را به شما معرفی کنیم. و در ادامه عیب یابی برد را به طور کامل بررسی کنیم. دانستن این موارد در نگهداری بهتر و عیب یابی سریع تر دستگاه بسیار موثر خواهد بود.

برد کولر گازی و وظیفه آن

برد کولر گازی مرکز فرماندهی دستگاه است که عملکرد تمام قسمت های کولر را کنترل و مدیریت می کند. این قطعه مستقیما به برق متصل است و بسیار حساس می باشد.  چنانچه برد یک دستگاه کولر گازی خراب شود، عملکرد کل سیستم مختل می شود و دستگاه عملا کاری نمی کند.

برد کولر گازی دستورالعمل های لازم مانند فرمان روشن و خاموش شدن فن یا کنترل دما یا … را به قطعات دستگاه صادر می کند و بر عملکرد آن ها نظارت دارد تا فرمان به طور کامل اجرا شود.

علاوه بر این، هر دستوری که از طرف فرد استفاده کننده به وسیله ریموت صادر شود نیز از طریق برد به کولر گازی منتقل می شود. دستور روشن شدن کولر، تنظیم دما و … از جمله فرمان هایی است که فرد از طریق دکمه های ریموت صادر می کند و برد آن ها را به قطعات سیستم انتقال می دهد. ارتباط دستگاه با برق ساختمان نیز از طریق برد انجام می شود. به همین دلیل است که خرابی برد باعث اختلال در کل سیستم برق رسانی دستگاه می شود.

معرفی اجزا و قطعات تشکیل دهنده برد کولر گازی

برد از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر یک عملکرد مخصوص به خود را دارند. برای اینکه برد کولر گازی عملکرد بهینه ‌ای داشته باشد باید مجموعه این قطعات سالم باشند. در ادامه اصلی ترین اجزاء تشکیل دهنده برد اسپلیت را بررسی می کنیم.

 

ترانسفورماتور

ترانسفورماتور، برق 220 ولت شهری را با توجه به نوع برد تبدیل به 12 ولت یا 14 ولت می کند. این قطعه همچنین بر ولتاژ IC و رله کنترل دارد. برای محافظت از ترانسفورماتور و جلوگیری از داغ شدن آن یک فیوز حرارتی بر روی آن نصب می شود. با خراب شدن فیوز حرارتی جریان برق ترانسفورماتور قطع می شود. در این شرایط فیوز باید فورا تعویض شود.

سوئیچ برد

سوئیچ برد یا رله یکی از قطعات مهم برد کولر گازی است که با ولتاژ 12 ولت کار می کند. این قطعه با ورود ولتاژ یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که باعث عبور برق قوی از آن می شود. سوئیچ برد از اهرم، فنر، بویین و کنتاکت تشکیل شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “رله چیست و چه کاربردی دارد” را بخوانید.

آی سی (IC)

آی سی یکی دیگر از قطعات روی برد است که ولتاژ را در یک حد مشخص و ثابت نگه می دارد. خرابی IC تاثیر مستقیمی بر عملکرد کمپرسور دارد و در صورت خراب شدن باید تعویض گردد.

وریستور

وریستورها که به مقاومت های تابع ولتاژ شناخته می شوند، قطعات الکتریکی هستند که از طریق جذب انرژی اضافی و تنظیم مقادیر ناخواسته ولتاژهای ناپایدار از مدارهای الکتریکی و سیستم های قدرت محافظت می کنند. میزان مقاومت وریستورها متناسب با ولتاژ دو سر آن است.

دیود

دیودها در مسیر برق ورودی نصب می شوند و برق شهری و ولتاژ خروجی ترانسفورماتور را که متناوب هستند به ولتاژ مستقیم تبدیل می کنند.

سنسورهای نصب شده بر روی برد کولر گازی، شرایط محیط را بررسی می کنند. سنسور محیطی و سنسور پایپ دو نوع از سنسورهای برد کولر می باشند.

صفحه نمایش

مانیتور یا صفحه نمایش رابط مستقیم سیستم با مصرف کننده است. کلیه دستورات مصرف کننده و فعالیت برد کولر گازی بر روی نمایشگر نشان داده می شود.

معرفی انواع برد کولر گازی و ویژگی های آن ها

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و جدید شدن سیستم های سرمایشی، بردهای کولر گازی نیز تغییرات زیادی کرده اند. به طور کلی، برد اصلی کولر گازی به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:

برد معمولی (AC)

بردهای قدیمی که می توان آن ها را در مدل های پایین و قدیمی کولر گازی پیدا کرد، همگی از نوع برد معمولی یا آی سی هستند. این نوع برد با جریان متناوب کار می کند و کمپرسور آن ها یا قطع است یا وصل.

برد اینورتر (DC)

بردهای اینورتر نسل جدید بردهای کولر گازی هستند که با نام DC شناخته می شوند. بردهای دی سی عملکرد کولر گازی را بر اساس فشار دستگاه، قوی تر یا ضعیف تر می کنند. در حال حاضر، اکثر مدل های جدید اسپلیت اینورتر هستند. این دستگاه ها برق کمتری مصرف می کنند؛ به همین دلیل بسیار پرطرفدار می باشند.

دلایل خراب شدن برد کولر گازی

همانطور که در بالا اشاره شد، برد کولر گازی یک قطعه حساس و کاملا برقی است. کوچکترین نوسان جریان برق می تواند خرابی برد را به دنبال داشته باشد که باید ابتدا آن را عیب یابی کرده و سپس به دنبال راه برطرف کردن آن باشید.

 

مهم ترین مواردی که باعث خراب شدن برد کولر گازی می شوند عبارتند از:

  • نصب نادرست کولر گازی: نصب غیر اصولی کولر نه تنها باعث خرابی برد دستگاه می شود بلکه به قسمت های دیگر آن نیز آسیب می رساند.
  • عدم سرویس منظم: کولر گازی یک دستگاه مصرفی است و باید به صورت دوره ای چک شود. در غیر اینصورت ممکن است خرابی های جزئی به تدریج باعث آسیب دیدن بخش های دیگر کولر مخصوصا برد کولر گازی شود.
  • سیم کشی غیر اصولی: سیم کشی و اتصالات بین قطعات کولر گازی باید توسط متخصص انجام شود. سیم کشی غیر اصولی موجب آسیب رساندن به برد الکتریکی و سوختن آن می شود.
  • خرابی رله: معیوب شدن رله عملکرد کمپرسور و فن کولر را مختل می کند. برای عیب یابی رله خراب با آمپرمتر، رله را از برد جدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
  • خرابی ترانسفورماتور: هنگامیکه ترانسفورماتور بسوزد، جریان برق شهری نمی تواند به برق 12 ولت تغییر پیدا کند و برد خراب می شود. برای تعویض ترانسفورماتور باید به کمک دستگاه لحیم قطعه را از برد جدا کنید. اما اگر دانش فنی یا تجربه کافی در این زمینه را ندارید، حتما از یک تکنسین کمک بگیرید.
  • خرابی IC: آی سی خراب عملکرد کمپرسور را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت خرابی IC تنها راه حل تعویض آن است.
  • معیوب شدن وریستور: همانطور که در بالا اشاره شد، وریستور از برد کولر در برابر تغییر ولتاژ محافظت می کند. بر همین اساس، خرابی وریستور یا مقاومت موجب خرابی برد و فیوز می شود.
  • قطع شدن اتصالات مادون قرمز: مادون قرمز از طریق یک سیم به برد کولر گازی متصل است. قطع یا شل شدن این سیم و اتصالات آن ریموت کولر گازی را از کار می اندازد و برد خراب می شود.
  • خرابی خازن: یکی دیگر از علت های خرابی برد کولر گازی، معیوب شدن خازن است. از طریق تست اهم متر می توانید از خراب شدن خازن مطمئن شوید.

علائم خرابی برد کولر گازی

اگر به هر دلیلی کولر گازی شما به هنگام کار کردن دچار اتفاقات زیر شد، احتمال دارد برد الکتریکی دستگاه خراب یا سوخته باشد.

  • کولر گازی ناگهان خاموش می شود.
  • ریموت کولر گازی از کار افتاده است.
  • تنظیم دمای کولر به درستی انجام نمی شود.
  • فن های کولر گازی خاموش یا روشن نمی شوند.
  • بدنه کولر گازی برق دارد.
  • کد خطای خرابی برد بر روی مانیتور کولر ظاهر می شود.

نتیجه گیری

برد یکی از قطعات اصلی اسپلیت و مسئول فرمان دادن و کنترل تمام قسمت های دستگاه است. نوسانات برق، نصب غیراصولی کولر، عدم سرویس به موقع، سیم کشی نادرست و … از مهم ترین علت های خرابی برد می باشند. از آنجایی که برد کولر قطعه بسیار حساسی است، عیب یابی، تعمیر یا تعویض آن باید توسط تعمیرکاران ماهر انجام شود.

 

author-avatar

درباره حمید

شرکت فنی و مهندسی سرماسازان به مدت25 سال است که در صنعت بزرگ تاسیسات به عنوان مشاور و مجری و فروشنده برند های بزرگ تجاری(دایکین.اجنرال .گری.گرین .ایران رادیاتور.هایسنس.جنرال گلد) فعالیت داریم وهمچنین نمایندگی خدمات ایران رادیاتور .هایسنس .گرین.دایکین. مدیا را دارا هستیم امیدوارم بتوانیم در بخش خدمات .اموزش یا فروش به شما خدمت رسانی کنیم

بازگشت به لیست

5 نظر در “معرفی قطعات برد کولر گازی

  1. Peggy Martinez گفت:

    It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy.

    I have read this post and if I could I wish to suggest you
    few interesting things or tips. Perhaps you can write next articles referring to this article.
    I desire to read more things about it!

  2. aysowofasomof گفت:

    This pneumonitis vertebrae targeted.

  3. exitenuube گفت:

    Control weaker cheapest diprolene lot emedastine; geneticist.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *