اموزش پایه تهویه

صفر تا 100 کولر گازی

کولر گازی چیست

کولر گازی یک نوع اسپلیت سرمایشی و گرمایشی است که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی عمل تهویه هوا را انجام می دهد. عملکرد این دستگاه بر پایه گاز مبرّد مثل R22 و R404 بوده که البته برای لایه ازن بسیار مضر هستند.

این کولر در مقایسه با کولر آبی قدیمی عملکرد مطلوب و بهتری دارد و خنک کنندگی بسیار خوبی دارد و یکی از ملزومات اماکن مسکونی و تجاری به خصوص در مناطق گرم و نیمه‌گرم محسوب می‌شود. همچنین وجود سیستم فیلترینگ هوا در آن به پاکسازی هوای محیط از آلودگی‌‌ها و آلاینده‌ها کمک می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود با انجام فرایند استرلیزه‌سازی هوا به استفاده از فیلترهای هوا احتیاجی نباشد.

به همین دلیل نصب کولر گازی در منزل و محل کار به افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند بیشتر پیشنهاد می‌شود. البته برای خرید اسپلیت گازی باید اطلاعاتی در مورد مشخصات، انواع، کارایی و ویژگی‌های کلی آن داشته باشید تا بتوانید یک محصول مناسب و کاربردی را انتخاب کنید.

تاریخچه پیدایش کولرهای گازی

این دستگاه سرمایش گرمایش برای اولین بار در سال ۱۹۰۲ میلادی توسط مالک شرکت کریر یعنی آقای ویلیس هاویلند کریر ساخته شد. آقای کریر دستگاه تهویه هوای ابتدایی خود را برای چاپخانه ای اختراع کرد که به دلیل گرما و رطوبت بالا با مشکل چاپ رنگی مواجه شده بود! او این ایده را همچنان دنبال کرد تا اینکه در سال ۱۹۲۰ یک جهش گسترده برای تولید انواع تجهیزات سرمایشی در آمریکا رخ داد و نظر دیگر صنعتگران نیز به این حوزه کاربردی جلب شد.

البته اگر در مورد نصب اولین خنک کننده گازی در منازل بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که این اتفاق مبارک در سال ۱۹۳۳ برای اولین بار رخ داد. پس از آن در سال ۱۹۴۵، اولین اسپلیت گازی قابل حمل توسط فردی به نام روبرت شرمن اختراع گردید که سبب ایجاد تحول در ساخت این محصول در جهان شد.

از آن سال به بعد محققان بسیاری در سراسر دنیا به پژوهش در این زمینه روی آوردند و تکنولوژی ساخت تجهیزات سرمایشی را روز به روز پیشرفته تر کردند بطوریکه امروزه به یکی از پرسودترین و مفیدترین حوزه های کسب و کار تبدیل شده است.

از کولر گازی به صورت همزمان می توان برای سرمایش و گرمایش استفاده نمود؛ این قابلیت بر مقبولیت عمومی کولرهای گازی افزوده است و سبب شده تا خرید انواع برندهای کولر گازی رونق ویژه ای بگیرد. البته در کنار کولر گازی، کولر آبی سلولزی، کولر آبی، داکت اسپلیت، چیلر، فن کوئل، دستگاه vrf و دستگاه GHP هم وجود دارد که می توان بسته به محیط از آنها هم بهره برد.

معرفی انواع کولر گازی

این دستگاه انواع متعددی دارد و هر مدل‌ از مشخصات و ویژگی‌های خاص خود برخوردار است. برای انتخاب یک اسپلیت گازی مناسب باید بدانید که کدام مدل برای محیط مورد نظر شما مناسب خواهد بود. خنک کننده های گازی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • کولر یک تکه
  • کولر دو تکه
  • کولر چند تکه یا مولتی پنل
کولر گازی پنجره ای و کولر گازی پرتابل
کولر گازی پنجره ای و کولر گازی پرتابل

انواع کولر گازی یک تکه

  • کولر گازی پنجره‌ای یا اتاقی

راه‌اندازی این کولر سخت نیست و از اسمش پیدا است که در محل پنجره‌ها قابل نصب است. البته برای اینکه هوای گرم تولید شده وارد محیط نشود باید ۳۰ درصد از قسمت پشتی کولر در فضای باز باشد. این مدل بیشتر برای منازل و محل کار قابل استفاده است.

  • کولر گازی پرتابل یا قابل حمل

این مدل از لحاظ نحوه کارکرد به خنک کننده گازی پنجره‌ای شباهت دارد؛ با این تفاوت که دستگاه پرتابل قابل حمل است و الزامی به نصب آن در یک مکان ثابت نیست. هوای گرمی که در کولر تولید می‌شود نیز از طریق یک لوله به خارج از منزل منتقل می‌گردد. خنک کننده های پرتابل برای مکان‌های کوچک مناسب است.

پیشنهاد مطالعه:  پوشال سلولزی چیست؛ انواع، کاربردها، مزایا و معایب
انواع وسایل خنک کننده
انواع وسایل خنک کننده

انواع کولر گازی دو تکه (اسپلیت)

این نوع اسپلیت های گازی شامل دو یونیت داخلی و خارجی هستند که یونیت داخلی (اپراتور)، داخل ساختمان و یونیت خارجی (کندانسور) در فضای آزاد نصب می‌شود و برای اکثر مکان‌ها قابل استفاده است.

  • کولر گازی دیواری

این مدل روی دیوار نصب می‌شود و طراحی زیبایی دارد. از ویژگی‌های مثبت این کولر می‌توان به تنوع ظرفیت آن اشاره کرد. معمولا اسپلیت های دیواری در منازل نصب می‌شوند.

  • کولر گازی ایستاده

یونیت داخلی اسپلیت ایستاده شبیه یخچال است. با اینکه این مدل از لحاظ مکانیزم داخلی به اسپلیت دیواری شباهت زیادی دارد اما از سیستم خنک‌کننده قوی‌تری برخوردار است؛ از این رو برای استفاده در فضاهای بزرگ مانند سالن‌ها، مساجد، ادارات و… مناسب است.

  • کولر گازی زمینی

یونیت داخلی اسپلیت زمینی کنار دیوار و به صورت زمینی قابل نصب است.

  • کولر گازی کاستی

این مدل کولر بیشتر در فضاهای اداری، تجاری و مکان‌هایی که سقف بلند دارند، استفاده می‌شوند. یونیت داخلی اسپلیت کاستی نیز داخل سقف کاذب قابل نصب است.

  • داکت اسپلیت

تنها تفاوتی که میان این مدل و مدل قبلی وجود دارد، ظاهر و نوع نصب یونیت داخلی است. برخلاف اسپلیت دیواری که یونیت داخلی روی دیوار نصب می‌شود، یونیت داخلی داکت اسپلیت به صورت توکار داخل سقف کاذب قرار می‌گیرد. البته داکت اسپلیت برای توزیع هوای مطبوع خروجی به یک کانال نیز نیاز دارد.

کولر گازی مولتی پنل
کولر گازی مولتی پنل

انواع کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه

کولرهای گازی‌ مولتی پنل نوع دیگری از اسپلیت ها هستند؛ با این تفاوت که ابعاد بزرگ و قدرت بیشتری دارند. در این مدل، دو تا صد دستگاه یونیت داخلی به یک یونیت خارجی متصل می‌شوند که دمای همه یونیت‌های داخلی به صورت جداگانه قابل تنظیم است.

همچنین با خاموش کردن یک از یونیت‌های داخلی بقیه یونیت‌ها همچنان به عملکرد خود ادامه می‌دهند؛ همچنین به عنوان یک مزیت، کمپرسور این خنک کننده از نوع اینورتر در نظر گرفته می‌شود تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

زمانی که در مورد اسپلیت گازی صحبت می شود حتما پای مزیت های عمده و بررسی معایب کولرهای گازی هم به میان خواهد آمد؛ اگرچه همانند امکان تنظیم سرمایش-گرمایش آن هم تنها با یک دکمه، مزایای زیادی برای این دستگاه معروف وجود دارد، ولی معایب اسپلیت هم می تواند هر فردی را به سمت خرید داکت اسپلیت، خرید کولر سلولزی و یا دیگر سیستم های سرمایشی سوق دهد.

قطعات و اجزای کولر گازی

اجزای کولر گازی در دو دسته قطعات مکانیکی و لوازم الکترونیکی قرار می‌گیرند. در واقع عملکرد بهینه و مطلوب این سیستم سرمایشی به تک تک این بخش ها بستگی دارد و حتی آسیب دیدن یا از کار افتادن یکی از آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را در نحوه عملکرد کولر ایجاد کند.

  • قطعات مکانیکی

کمپرسور، اپراتور، گاز مبرد، فیلتر تصفیه هوا، لوله مویی، لوله تخلیه و کندانسور قطعات مکانیکی آن محسوب می‌شوند.

ریموت کنترل کولر گازی
ریموت کنترل کولر گازی
  • اجزای الکترونیکی

قطعات الکترونیکی نیز شامل برد الکترونیکی، تابلو برق، الکتروموتور، فیوز حرارتی، خازن و سنسور تنظیم دما می‌باشند.

ظرفیت کولرهای گازی و حداکثر مساحت تحت پوشش آن‌ها

ظرفیت کولر گازی نشان می‌دهند که کولر تا چه مساحتی می‌تواند هوای محیط را خنک کند. در واقع هر چقدر این ظرفیت بیشتر باشد مساحت بیشتری را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. این ویژگی در انتخاب کولر مناسب به شما کمک زیادی می‌کند.

  1. کولر گازی ظرفیت ۹۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۱۲ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  2. کولر گازی ظرفیت ۱۲۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۲۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  3. کولر گازی ظرفیت ۱۸۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۴۵ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  4. کولر گازی ظرفیت ۲۴۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۶۵ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  5. کولر گازی ظرفیت ۳۰۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۹۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  6. کولر گازی ظرفیت ۳۶۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۱۱۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  7. کولر گازی ظرفیت ۴۲۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۱۳۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  8. کولر گازی ظرفیت ۴۸۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۱۵۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.
  9. کولر گازی ظرفیت ۶۰۰۰۰: این دستگاه تا مساحت ۱۸۰ متر مربع را پوشش می‌دهد.

البته شما می‌توانید با یک فرمول ساده متوجه شوید که کولر مناسب منزل یا محل کار شما به صورت تقریبی باید چه ظرفیتی داشته باشد. به این منظور متراژ مکان مورد نظر را در عدد ۴۰۰ ضرب کنید. مثلا برای یک خانه ۷۰ متری یک اسپلیت گازی با ظرفیت ۲۸۰۰۰ کفایت می‌کند.

البته این عدد یک مقدار تقریبی است. طبق مواردی که در بالا ذکر شد، برای یک خانه ۷۰ متری یک اسپلیت گازی با ظرفیت ۲۴۰۰۰ مناسب است؛ همچنین طبق فرمول برای یک محیط ۹۰ متری به یک کولر با ظرفیت ۳۶۰۰۰ نیاز است اما کولر ۳۰۰۰۰ نیز جوابگو خواهد بود. البته نوع چیدمان منزل، آفتاب‌خور بودن محیط، منطقه جغرافیایی و موارد دیگری نیز موثر هستند که باید در نظر گرفته شوند.

پیشنهاد مطالعه:  همه چیز درباره انواع کولر گازی GPLUS

انتخاب کولر گازی مناسب برای منازل بالای ۱۰۰ متر

انتخاب دستگاه خنک کننده گازی برای منازلی که متراژ آن‌ها بیش از ۱۰۰ متر است و دو یا چند اتاق خواب دارند، به دو روش امکان‌پذیر است. اول اینکه یک کولر بزرگ با توان سرمایشی بالا مثلا ۳۰۰۰۰ BTU بخرید یا برای هر بخش منزل یک کولر جداگانه تهیه کنید.

در راهکار دوم می‌توان برای پذیرایی یک کولر ۲۰۰۰۰ و برای هر اتاق خواب یک کولر ۹۰۰۰ درنظر گرفت. شاید روش دوم هنگام خرید کولر گازی هزینه بیشتری برای شما داشته باشد اما به مرور زمان در کاهش مصرف انرژی موثر خواهد بود و در نهایت پول برق کمتری پرداخت می‌کنید.

در روش دوم سرمایش بخش‌های مختلف منزل قابل کنترل است. برای مثال تا زمانی که افراد در اتاق خواب نیستند و در محل کار، محل تحصیل و… حضور دارند، سیستم سرمایشی اتاقشان خاموش است. از طرفی به جای دستگاه با ظرفیت ۳۰۰۰۰ یک کولر ۲۰۰۰۰ یا ۲۴۰۰۰ در هال روشن می‌شود که قطعا مصرف برق کمتری دارد.

البته برای نصب جداگانه اسپلیت گازی برای هر اتاق باید طراحی ساختمان را نیز در نظر داشت. زمانی که امکان اجرا کردن راهکار دوم وجود ندارد، چاره‌ای جز نصب کولر گازی با توان بالا نیست. با این حال با نصب یک کولر مرکزی می‌توانید هوای خنک را با پنکه به اتاق‌ها با آشپزخانه منتقل کنید.

کولر گازی نصب شده روی دیوار

مزایای کولر گازی

  • ایجاد هوای سالم و تصفیه شده در محیط

از آنجایی که این نوع خنک کننده به فیلترهای مخصوص تصفیه هوا مجهز هستند، هوای سالم را در محیط پخش می‌کنند.

  • برخورداری از قابلیت کنترل خنک‌کننده بخش‌های مختلف منزل

با نصب کولرهای گازی می‌توانید تعیین کنید که کدام بخش منزل خنک‌تر شود. این ویژگی به کاهش مصرف انرژی نیز کمک می‌کند.

  • خنک کردن فضا در مدت زمان کوتاه

هوای خنک و مطبوع همزمان با روشن کردن کولر در محیط پراکنده می‌شود و به‌سرعت دمای محیط را خنک و متعادل می‌کند.

  • عدم استفاده از آب به عنوان خنک‌کننده

این سیستم سرمایشی به آب نیاز نخواهد داشت و از طریق گاز کولر و کمپرسور، هوا را خنک می‌کند. این مولفه به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک شایانی خواهد کرد.

  • عدم تولید صدا و آلودگی صوتی

برخلاف کولرهای آبی، کولرهای گازی صدای چندانی تولید نمی‌کند و آرامش محیط را بر هم نخواهد زد.

برای اینکه تجهیزات سرمایشی مانند کولر گازی را بهتر بشناسیم؛ حتما باید به اجزای تشکیل دهنده کولر گازی و عملکرد آنها اشراف کامل پیدا کنیم. سپس می توانیم در مورد مزایا و معایب و برندهای مشهور این دستگاه خنک کننده و قیمت کولر گازی برای خرید توجه پیدا کنیم.

انواع برند و سایز کولر گازی
انواع برند و سایز کولر گازی

بهترین برند کولر گازی

خرید کولر از یک برند معتبر و شناخته‌شده، ریسک خرید را کاهش می‌دهد و شما از اصالت و کیفیت کالا مطمئن خواهید بود. البته باید در نظر داشته باشید که برند مورد نظر نمایندگی مجاز و معتبر در محل سکونت شما یا نزدیکی آن داشته باشد تا برای نصب، تعمیر و سرویس کولر به مشکل نخورید.

پیشنهاد ما این است که برای خرید کولرهای گازی برند حتما به یک مرکز معتبر مانند سرای ایرانی و یا شهر لوازم خانگی مراجعه کنید.

از جمله شناخته‌شده‌ترین برندهای کولر گازی در ایران می‌توان به کولر گازی ال جی، کولر گازی گرین، سامسونگ، کولر گازی اوجنرال، جنرال، Midea، اسنوا، Hisense ، Haier، دوو، Panasonic، های وTRUST اشاره نمود.

به جرئت اوجنرال را می‌توان بهترین برند کولر گازی در ایران تلقی کرد که هم کیفیت خوبی ارائه می‌دهد و هم قیمت بالایی دارد. این برند یک کمپانی چینی و در عین حال درجه یک است و از آنجایی که جواب خود را پس داده نیازی به تعریف اضافه ندارد.

کولر گازی Gree نیز تولید چین است ولی کیفیت خوبی دارد.

به قول همکارمان در مجموعه تجهیزات سرمایشی پارادایس، شاید نتوان بهترین برند کولر گازی را به خوبی شناخت ولی می توان با بررسی و کنکاش در مورد کولر آبی سلولزی و داکت اسپلیت پارادایس، با جرأت تمام بهترین برند اسپلیت داکت دار را به شما عزیزان معرفی نمود.

قیمت کولر گازی

اگر قصد خرید انواع کولرهای گازی دارید باید بگوییم از رنج قیمت یک و نیم میلیون به بالا می‌توانید هزینه کنید. البته قبل از خرید باید حتما از یک کارشناس مشورت بگیرید تا مطمئن شوید کدام مدل اسپلیت گازی برای شما مناسب‌تر است. با این حال قیمت مدل‌های مختلف این دستگاه خنک کننده بسته به دلایل گوناگون متغیر خواهد بود.

عوامل موثر در قیمت کولر گازی

ویژگی‌های زیادی می‌توانند در تعیین قیمت کولر گازی و اختلاف قیمت دو مدل نسبتا مشابه نقش داشته باشند.

  • دور ثابت یا اینورتر بودن

این نوع سیستم سرمایشی شامل دو مدل دور ثابت و دور متغیر (اینورتر) می‌شوند. قیمت کولر گازی اینورتر دار و کولر گازی دور ثابت که ظرفیت یکسانی دارند، در بهترین حالت ممکن حداقل یک میلیون اختلاف خواهد داشت؛ طوری که کولر اینورتر دار گران‌تر است. البته در مواردی که کولر دور ثابت از ویژگی خاصی برخوردار است، این امکان وجود دارد که قیمت آن با کولر اینورتر دار یکی باشد یا با اختلاف کمی به‌فروش برسد.

  • برند و اعتبار محصول
پیشنهاد مطالعه:  معرفی همه اجزا و قطعات داخلی کولر سلولزی

اولین دلیل اختلاف قیمت‌های نجومی دستگاه‌های الکترونیکی، برند و اعتبار آن‌ها است. قیمت کولر گازی نیز به برند محصول بستگی دارد. معمولا محصولات یک برند شناخته شده فروش زیادی را تجربه می‌کنند و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز در مقایسه با نمونه‌های مشابه خواهند داشت.

در صورتی که شاید برندی که چندان تبلیغاتی نداشته و شناخته نشده در برخی موارد بهتر عمل کند. در حال حاضر گران‌ترین کولرهای گازی برای برند اوجنرال هستند که یک برند کاملا معروف است. در حالی که محصولات برند ال‌جی، هایسنس و Gree با قیمت‌های کمتری عرضه می‌شوند. البته کولرهای برند اوجنرال از لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی قرار دارند.

  • گارانتی کولر گازی

نوع گارانتی کولر نیز در قیمت آن تقش دارد. گاهی افراد اسپلیت گازی را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند، با گارانتی شرکت شخصی خود و با قیمت پایین به‌فروش می‌رساند. توصیه می‌کنیم این دستگاه را با گارانتی اصلی تهیه کنید.

  • آپشن و ویژگی‌های خاص کولر گازی

قیمت کولر گازی فقط به ظرفیت آن بستگی ندارد. نمی‌توان گفت همه دستگاه هایی که از ظرفیت یکسانی برخوردارند باید قیمت یکسانی داشته باشند. آپشن‌هایی مانند سنسور تشخیص افراد یا تحرک افراد می‌توانند باعث افزایش قیمت کولر گازی شوند. این آپشن‌ها به این سیستم خنک کننده این قدرت را می‌دهند تابا توجه به تعداد نفرات حاضر در محیط، دور موتور یا دما را تنظیم کند.

نصب کولر گازی
نصب کولر گازی

محل مناسب برای نصب کولر گازی

بهترین مکان برای نصب کولر گازی جایی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • اطراف دستگاه داخلی، بخار و گرما تولید نشود. این اتفاق می‌تواند ظرفیت سرمایش کولر را کاهش دهد.
  • انعکاس گرمای کندانسور محصور نشود تا عملکرد کولر گازی تضعیف نگردد.
  • محل مورد نظر حداقل صدا و ارتعاش را دارد.
  • سرویس و تعمیر کولر سخت و ناممکن نباشد.

نحوه نصب کولر گازی

از آنجایی که این سیستم سرمایشی و گرمایشی بیشتر طرفدار را دارد؛ قصد داریم تا نحوه نصب آن را شرح دهیم:

  • روی دیوار سالن یک مکان مناسب و بدون مانع انتخاب کنید که نصب پنل داخلی کولر گازی اسپلیت روی آن ممکن باشد.
  • صفحه نصب را روی دیوار محکم نموده و از ایمن بودن آن مطمئن شوید.
  • متناسب با لوله کولر گازی یک سوراخ در دیوار ایجاد نمایید.
  • اتصالات الکتریکی را مورد بررسی قرار دهید.
  • لوله‌ها را متصل کنید.
  • در آخر پنل داخلی را با فشردن روی صفحه نصب محکم کنید؛ طوری که خطری ایجاد نکند.
  • مکان مناسبی برای نصب کندانسور یا پنل خارجی در نظر بگیرید.
  • بعد از انجام سیم‌کشی، کندانسور را نصب کنید.

سخن پایانی

کولر یا اسپلیت گازی یک نوع وسیله سرمایشی است که در منازل، اداره‌ها و… قابل نصب است. البته کولرهای گازی انواع مختلفی دارند. در یک دسته‌بندی کلی، کولرهای گازی در سه گروه یک تکه، دو تکه و چند تکه قرار می‌گیرند که هر گروه نیز شامل مدل‌های متعددی می‌شود. برای اینکه اسپلیت گازی مناسب خود را بیابید باید به نوع کمپرسور، ظرفیت کولر، چند وضعیته بودن، پرتاب باد، میزان صدا، گارانتی و… توجه کنید؛ همچنین ظرفیت این دستگاه سرمایش گرمایش باید با مساحت محل نصب تناسب داشته باشد.

چنانچه بخواهیم انواع کولر را نام ببریم می توانیم از کولر آبی سلولزی (کولر زیر سقفی) و کولر گازی یاد کنیم که البته نوع گازی آن از کولرهای آبی قدیمی پیشرفته تر و بهتر هستند. در نتیجه دو امر استعلام قیمت کولر گازی و خرید کولر گازی با نوع و برند عالی و البته از فروشگاهی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار می شوند. برندهای اوجنرال،green، جنرال، ال‌جی، سامسونگ و… کولرهای گازی باکیفیتی دارند که البته از لحاظ قیمت با هم متفاوت هستند.

author-avatar

درباره حمید

شرکت فنی و مهندسی سرماسازان به مدت25 سال است که در صنعت بزرگ تاسیسات به عنوان مشاور و مجری و فروشنده برند های بزرگ تجاری(دایکین.اجنرال .گری.گرین .ایران رادیاتور.هایسنس.جنرال گلد) فعالیت داریم وهمچنین نمایندگی خدمات ایران رادیاتور .هایسنس .گرین.دایکین. مدیا را دارا هستیم امیدوارم بتوانیم در بخش خدمات .اموزش یا فروش به شما خدمت رسانی کنیم

بازگشت به لیست

5 نظر در “صفر تا 100 کولر گازی

  1. حمید گفت:

    خیلی کامل و جامع

  2. Timothy Sheehan گفت:

    Thanks for revealing your ideas. I’d personally also like to state that video games have been ever evolving. Technology advances and revolutions have made it simpler to create authentic and enjoyable games. These entertainment games were not actually sensible when the concept was first of all being used. Just like other kinds of technological innovation, video games way too have had to progress by way of many decades. This is testimony towards the fast growth of video games.

  3. adudobumatis گفت:

    Drugs individualized infra-popliteal f temporal brainstem discernable spastic hyperuricaemia, drugs vardenafil synagogue, extravascular

  4. Tom Williams گفت:

    Greetings from Colorado! I’m bored to death at work so I decided to check out your blog on my iphone during lunch
    break. I really like the info you provide here and can’t wait to take
    a look when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my mobile ..

    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, superb site!

  5. qligasobcqay گفت:

    As bedside erythromelalgia, light.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *